ایگدر

ایگدر

پنجره ای نوین برای آموزش بهتر
ایگدر

ایگدر

پنجره ای نوین برای آموزش بهتر

اهمیت بازی کودکان قسمت4

اهمیت بازی کودکان
قسمت چهارم

 

                     فصل 6

 

               انواع بازی های کودکان

 

بازی،وسیله ی ارتباطی برای کودک است.ازطریق بازی نقاط ضعف وقوت خودرامی شناسد،شیوه ی تعامل باهمسالانش را یاد می گیرد،روش های سرپیچی یااطاعت ازقوانین را تمرین می کندواحساسات وعواطف گوناگون را می آزماید.

 انواع بازی های کودکان عبارتند از:

 

-بازی های پرجنب وجوش

 

این گروه ازبازی هاموجب رشد حرکتی-جسمانی کودکان می شود،آن هادرحین انجام این بازی هاازسر،بدن دست وپای خود استفاده می کنند،می ایستند،می دوند،از پلکان یاطناب بالا می روند،به توپ ضربه می زنند،توپ را می گیرندو... این بازی ها هم چنین برای پرورش هماهنگی بین اندام های مختلف بدن بسیار مفیدند.

 

-بازی های اکتشافی دستی

 

این گونه بازی ها به طورمعمول ازسنین3ماهگی بابازی انگشتان آغاز می شودوبرای هماهنگی بین جسم وفعالیت های دستی بسیار سودمندند.از آنجاکه کودک دوست دارد اشیای اطرافش رادردست بگیردوآن هارامدتی دردست هایش بچرخاند،نگه دارد،صدایش رادرآورد،بوکندوبه دهان ببرد،می تواند باعث تقویت حواس پنج گانه ی کودک شود.

 

 

 

-بازی های تقلیدی

 

نوزادان وکودکان خرد سال ازطریق الگوبرداری ازرفتارهای نزدیکان وتکرارکارهای آنان،به ویژگی های ارتباطات وتعاملات بین افرادپی می برند.بازی های تقلیدی،بازی هایی است که کودک ازطریق مشاهده ی هعمال دیگران وتشخیص نمادها آن هارا یادمی گیرندوتکرارمی کنند.برای مثال،کودک بعد از یک بار رفتن به کتاب خانه باوالدینش ومشاهده ی کارهاورفتارهای کتابدارمی تواندبه راحتی نقش یک کتابدار رابازی کندوبا دوستان وهمسالانش نمایشی ازیک کتابخانه راصحنه سازی کنند.کودک بازی های تقلیدی رازودفرا می گیرد.درحقیقت ازهمان ماه اول زندگی می تواندباتقلیدازحرکات صورت پدرومادرش(بیرون آوردن زبان،اخم کردن،دهان بازکردن و...) این گونه بازی هارایاد بگیرد.

بازی های تقلیدی انعکاسی است ازآن چه کودک داطراف خود می بیندو می شنود.والدین ومربیان چنان چه قصدشان پرورش مهارت های اجتماعی گوناگون کودک است،می توانند باارائه ی الگوهاورفتارهای افراد مختلف جامعه،کودک رابانقش ها،وظایف    مناسبات .روابط بین افرادآشنا سازند.

 

-بازی های ساختنی

 

بازی های ساختنی موجب تقویت مهارت های ذهنی وقوه ی خلاقه ی کودک می شوند.اویادمی گیردکه چگونه باروی هم گذاشتن مکعب ها،مهره ها،کارت هاو...خانه وبرجی بسازد.اواز طریق  سرهم کردن ماکت هاواجزای مختلف اسباب بازی هایش می تواندقدرت شناخت خودرابالا ببرد.کودک از طریق ساختن وپرداختن وسایل بازی اش نه تنها یادمی گیردکه دست هایش را چگونه بالاببرد،بلکه یاد می گیردکه چه طورببیندودقت کند.

 

-بازی های نمایشی

 

کودک ازطریق مشاهده وتقلیدشروع به کشف موقعیت هاوشرایط گوناگون می کند.اوبه تدریج استعدادهاوقابلیت های خودش را بهترمی شناسدوقابلیت های خودش رابهترمی شناسدویاد می گیرد چگونه بایدبادیگران رفتار کند.نقش بازی کردن شایدبه حداقل امکانات احتیاج داشته باشد.برای مثال،کودک می تواند تنها با یک کلاه نقش یک پلیس،یک پزشک یایک پرستار رابازی کند. بازی های نمایشی فرصتی به کودکان می دهند تا بادقت به افرادوحرکات آن هاتوجه کنندوبااستفاده ازقدرت خلاقه وابتکاری شان تغییراتی درآن ایجاد نمایند.این بازی هاموجب آگاهی اجتماع کودکان می شود.

 

-بازی های خیالی

 

هم چنان توانایی پاسخ گویی نمادین کودک به محرک های بیرونی گسترش می یابدبه تدریج بازی های خیالی روی می آورد که به نوبه ی خود موجب رشد قوای ذهنی کودک می شودوباعث می شود کودک پیامد های رفتاری خودرابهتر بشناسد.دراین گونه بازی های پیچیده،کودک طرح بازی خاصی رادرذهن خود مجسم می کندوان را اجرا می کند.رایج ترین موضوع هایی که کودکان برای انجام بازی خیالی شان انتخاب می کنندماجراهای مربوط باخانواده است.

نقش هایی که کودک در بازی هایش انتخاب می کند،می تواند افکارواحساسات گوناگون اورا بازگوکند.گروهی ازنقش هامربوط به وظایف افراد است؛برای مثال:ماشین بازی نیاز به مسافر وراننده داردوپذیرش نقش مادر،پدروکودک درخانواده برداشت های کودک ازرفتارهاوعکس العمل های آنان درخانواده ارتباط می یابد.کودکان هم چنین نقش های شخصیت های گوناگون اجتماع اعم از پرستار،آموزگارراازطریق اطرافیان کتاب ها،مشاهده ی فیلم و...بازسازی می کنند. بازی های مرتبط بااین نقش،قدرت خلاقیت بیس تر طلب می کند تابازی هایی که اززندگی روزانه ی خانوادگی سرچشمه می گیرند.درحدود5-4سالگی ایده های کودکان درباره ی بازی های اجتماعی وتقلید ازنقش های اجتماعی رشد چشمگیری پیدا می کند

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

روان شناسی رشد1 دکتر سوسن سیف و...تهران1388

بازی های پرورشی(کتاب درسی مراکز تربیت معلم)1380

روش تدریس تربیت بدنی(کتاب درسی مراکزتربیت معلم)1380

تعلیم وتربیت اسلامی(جزوه ی درسی مراکز تربیت معلم)

نشریه ماهانه ی آموزشی-تربیتی پیوند-تابستان    1385



دانلودفایل اهمیت بازی کودکان


                 

                                                    

دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد